Kokkailua Koh Lantalla – Loman parhaat ruoat tehtiin itse

Thaimaassa parasta auringon ja lämmön lisäksi on mielestäni ruoka. Joka paikasta saa herkullista ja todella edullista syötävää. Hedelmät ovat kypsiä ja maukkaita, toisin kuin meidän Cittarin tiskillä. Lähdimme yhdeksi illaksi perehtymään Thai-ruoan saloihin Koh Lantan #1 Cooking Classille, Time for Limeen.

Time for Limen auto noukki osallistujat kyytiin jokaisen omalta majapaikalta. Itse tietysti luimme ohjeet väärin ja hakeuduimme toiselle hotellille viiden kilsan päähän omastamme noudettavaksi, josta sitten jouduimme soittelemaan kyydin perään tajuttuamme, että tämä tuli mokattua. No, auto tuli ja pääsimme turvallisesti perille.

Osallistujia oli vajaa parikymmentä yhteensä monesta eri maasta. Muutamia saksalaisia, tanskalaisia, jenkkejä, belgialaisia, latvialaisia… Hauskaa porukkaa, joista monen kanssa synkkasi heti loistavasti!

Alkujuomien jälkeen alkoi ensimmäinen perehdytys thai-ruokaan. Aloitimme käymällä läpi mausteita, kasveja ja kastikkeita, jotka toimivat perustana suurimmalle osalle ruoista. Chili, lime, inkivääri, kevätsipuli, thai-basilika, kaffir-lime, sitruunaruoho, kala- ja osterikastike ja monet muut herkut maisteltiin läpi. Samalla saimme opetusta mm. siitä, kuinka maustekasvit tulisi leikata, jotta niistä tulee mahdollisimman paljon makua ruokaan.

dav

Seuraavaksi oli vuorossa massamancurrytahnan valmistus. Jokainen pilkkoi oman setin maustekasveja suureen mortteliin ja kävi omalla vuorollaan nuijimassa kasviksia tahnaksi. Puolen tunnin liiskaamisen ja nuijimisen jälkeen meillä oli kasassa kaunis oranssinpunainen currytahna, josta tehdään myöhemmin illallinen.

Seuraavaksi lähdettiin valmistamaan alkuruokia, jota varten porukka jakautui kahtia niin, että puolet jäivät valmistamaan ruokia ja puolet pääsivät baarin puolelle pieneen drinkkikouluun.

Alkuruoiksi tehtiin ”Crispy Thai Salad from Heaven” ja kevätkääryleitä. Minä jäin keittiöön touhaamaan näitä ja Henna vapautettiin juomahommiin. Minun touhatessa keittiössä, Henna valmisti itselleen baarissa lemongrass margharitan ja maisteli sen lisäksi paria viiniä ja tequilaa. Selkeän ja hyvän keittiöopastuksen ansiosta osasin kuin osasinkin valmistaa meille alkuruoat. Esillepanossa sai käyttää mielikuvitustaan, jota minulla ei ruoan suhteen niin paljoa ole, joten lopputulos näytti tältä:

mde

Ensimmäisten ruokien valmistuttua istuimme kaikki pitkän pöydän ääreen maistelemaan luomuksiamme. Ulkonäköä tärkeämpää on tietenkin maku, joka oli kyllä erittäin kohdillaan näissä ruoissa! Salaatti oli pirun tulista kaikilla, vaikka muka teimme ”baby-spicy” -version. Ohjaajat saivat hyvät naurut, kun turistien naamat loistaa punaisena pikku chilin takia.

Alkupalojen jälkeen oli vahdinvaihdon aika, eli Henna keittohommiin ja minä pääsin juomaosastolle.

cof

Pääruoaksi Henna valmisti herkullista Tom Yam -keittoa ja Massamancurrya kanalla. Curry valmistettiin samasta tahnasta, jonka olimme aikaisemmin yhdessä nuijineet. Olen syönyt mielestäni todella hyvää currya elämäni aikana, mutta en todellakaan mitään näin mahtavaa. Sen todella maistoi, että ihan koko annos on alusta alkaen valmistettu tuoreista raaka-aineista. Tämä oli loman paras ruoka by far!

Ruokailun jälkeen keräilimme tavaramme kasaan ja saimme kyydin takaisin majapaikkoihimme. Belgialaiset Oscar ja Laura majoittuivat samalla rannalla meidän kanssa ja menimme vielä jatkamaan jutustelua heidän kanssa rantabaariin parin mojiton äärellä.

Time for Limen kokkauskurssi oli yksi lomamme kohokohtia, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Koko ilta oli suunniteltu ja toteutettu hienosti ja mielenkiintoisesti. Niin osallistujat, kuin ohjaajat olivat todella kivoja ja koko iltaa siivitti hyvä yhdessä tekemisen fiilis. Meidän sydämiä lämmitti myös se, että kaikki Time for Limen tuotot ohjataan samaan organisaatioon kuuluvalle Animal Welfare Centerille, joka huolehtii saaren kovia kokeneista eläimistä.

Time for Limella on tämän kokkikoulun yhteydessä myös majoitusta tarjolla. Viereensä voi yöksi ottaa kissan, jos siltä tuntuu 🙂 Vaikka varsinainen Animal Welfare Center onkin täältä muutaman kilometrin päässä, on täälläkin eläimiä, kuten tämä kolmijalkainen koiralainen.

cof

Tämä jos joku oli Koh Lantalla kokeilemisen arvoinen juttu. Tällaisia kokemuksia ei monesti elämässään saa, joten mukaan vain!

Mitä muuta reissussa touhuttin? Lukaise tästä:

Maailman paras Koh Lanta (Klong Khong Beach)
Koh Lanta skootterin selässä
Rannalta kaupunkiin – Bangkok neljässä yössä
Bangkokissa pikkurahalla – Maeklong Railway Marketille muutamalla eurolla
Millainen on sopiva budjetti Thaimaan lomalle?